Kā iedzīvināt jaunus ieradumus

Janvāra otrā nedēļa - šis ir tas laiks, kad liela daļa cilvēku sāk lauzt savas jaunā gada apņemšanās. Izvērtējot  pavadītajā gadā veiktās izvēles, visbiežāk cilvēki apņemas vairāk sportot, ēst veselīgāk un nesmēķēt. Šīs klasiskās apņemšanās visbiežāk tā arī netiek ieviestas par ikdienu un tam, kāpēc liela daļa cilvēku nespēj pieturēties jaunieviestiem ieradumiem, ir vairāki iemesli. Šajā ierakstā vēlamies dalīties ar mūsu pieredzi jaunu ieradumu dibināšanā un to, kā tos nostiprināt, lai šis 2020. gads būtu sasniegumiem bagāts! 

Jaunu ieradumu ieviešana

  1. Sagatavojies! Pirms meties iekšā kārtējā apņemšanu virpulī, ir svarīgi spert soli atpakaļ un sagatavoties šīm gaidāmajām pārmaiņām. Ja esi apņēmies ēst veselīgāk, tad sāc plānot ēdienreizes un dodies uz veikalu pēc nepieciešamajiem produktiem, lai uzreiz varētu īstenot apņemšanos. Bieži vien cilvēki aizmirst šo pirmo un svarīgo soli, tādējādi neīstenojot savu apņemšanos jau ar pirmo dienu. Taču sagatavošanās ir nepieciešama ne tikai fiziski, bet arī garīgi.  

  2. Sāc pamazām! Šis apgalvojums ir dzirdēts teju visur, taču ne bez iemesla. Iesakņojušos ieradumu maiņa nav viegls uzdevums un bieži sastopama kļūda, kas rodas, ir pārāk daudz un pārāk lielu jaunu ieradumu ieviešana uzreiz. Šajā steidzīgajā laikmetā mums katram ir laiks tik cik tas ir, tāpēc ir svarīgi izveidot prioritāšu sarakstu savā galvā, vai uz papīra, lai saprastu, kam veltīt lielāku uzmanību. 

  3. Pastāsti par to kādam! Ļauj citiem uzzināt par savu jauno ieradumu vai apņemšanos. Tas var būt kopīgajā ģimenes kalendārā, kuru redz pārējie ģimenes locekļi un seko līdzi paveiktajam. Daudziem šis aspekts palīdz izjust pienākuma un atbildības sajūtu, jo, laužot apņemšanos, rodas pievilšanas sajūta un lai kā arī tas skanētu, šī vainas sajūta bieži vien ir spēcīgāka par pašmotivāciju. 

  4. Dari to regulāri! Kad tu kaut ko sāc darīt regulāri, tavas smadzenes to uztver un ievieš par  automātisku, kā jebkuru, ikdienišķu lietu. Piemēram, e-pasta pārbaudīšana lielai daļai cilvēku ir kļuvis par ieradumu, kuram nav atsevišķi jāvelta īpaša uzmanība.  

Jauno ieradumu atzīmēšana  

Svarīgākais, pirms sākt kaut ko apņemties, ir saprast, vai tas ir izmērāms un galvenais - kā? Viens no iemesliem, kāpēc cilvēki nepieturas pie savām jaunajām apņemšanām, ir rezultātu nesaskatīšana, kas ir arī galvenais iemesls motivācijas zudumam. Ja jūs nesekojat līdzi savam progresam regulāri, tad, visticamāk, jūs to drīz vien aizmirsīsiet veikt, tāpēc ir ieteicams veidot pārskatu vismaz reizi mēnesī, lai atskatītos uz jau paveikto un veiktu secinājumus. Visvienkāršākais formāts ir piefiksēt izdarīto kalendārā - ērti un vienkārši. Rūtiņu aizpildīšana kļūs par vēl vienu ieradumu, kas pie reizes arī atgādinās par paveicamo, ja būsi to piemirsis! 

Piemēram, ja esi apņēmies piedalīties ''Neapēd zemeslodi'' izaicinājumā un janvāra mēnesi ēst vegāniski, vai veģetāri, tad katras paveiktās dienas lauciņā ievelc, piemēram, ''X''’ - tas kļūs par jūsu ieraduma svītru. Lauciņus atzīmēt vari arī ar punktiņiem, sirsniņām un jebko citu, galvenais, lai vari izsekot līdzi paveiktajam. Tas būs kā signāls jūsu progresam un motivēs turpināt un neapstāties. 

 

Ieraduma izsekošana ir nepieciešama 3 iemeslu dēļ:  

  • Tas rada vizuālu mājienu, kas var atgādināt rīkoties. 
  • Tas ir motivējoširedzot jūsu progresu. Tu negribi ''lauzt savu svītru''. 
  • Ir gandarījums fiksēt  panākumus konkrētajā brīdī. 

Avots: https://jamesclear.com/habit-tracker 

2 dienu likums  

Jauno ieradumu ieviešanai vai veco zaudēšanai ir piemērotas daudz un dažādas teorijas un likumi. Viens no populārākajiem ir 2 dienu likums jeb paņēmiens, kurš nozīmē, ka, kaut ko apņemoties, nedrīkst izlaist divas un vairāk dienas pēc kārtas. Šis lieliski der, apņemoties ieviest savā ikdienā tādus lielus ieradumus kā sportošanu. Ķermenim tiek dots nepieciešamais laiks atpūtai, taču tajā pašā laikā neļaujot novērsties un aizmirst apņemto. Ieradumam ir liels spēks un tieši tad, kad cilvēki sāk izlaist vairāk par vienu dienu, tas sāk zust.  

Ja tevi interesē uzzināt ko vairāk par 2 dienu likumu, tad iesakām noskatīties šo video:  https://youtu.be/YgB_XfudqeU  

Mūsu pieredze  

Jau iepriekšējā bloga ierakstā ''Mūsu stāsts'' iepazīstinājām jūs ar mūsu izdzerto ūdensglāžu pierakstīšanas metodi. Tam izmantojam MansKalendārs galda kalendāru, jo tie mums abiem ar vīru atrodas darbā uz galda. Dienas beigās abi nofotografējam tos un apmaināmies ar bildēm, lai redzētu otra rezultātu. Tas ir labs veids, kā motivēt vienam otru, kā arī pašam neaizmirst izpildīt apņemšanos - mūsu gadījumā dzert vairāk ūdeni!  

Ja tu uzsāki šo jauno gadu neko neapņemoties, bet šķiet, ka beidzot esi gatavs - neuztraucies, nav jāgaida nākamais gads! Galvenais ir nepārstāt pilnveidoties un atrast veidus, kuri to īstenošanai būs piemēroti tieši tev.  

Lai veiksmīgs un jaunu, pozitīvu ieradumu bagāts 2020.gads! 

Tavs komentārs